Navigace

Odeslat stránku e-mailem

Obsah

CO SE DO KVĚTNOVÉHO ČÍSLA NEVEŠLO

Typ: ostatní
Zveřejňujeme plnou verzi dopisu paní Renaty Hůrkové a text pana Petra Vojty, které přišly do redakce k problematice Otevřeného dopisu v ZŠ Hauptova.

Dopis paní Renaty Hůrkové

Vážení učitelé, rodiče, zastupitelé a spoluobčané ze Zbraslavi,

jmenuji se Renata Hůrková a chci se touto cestou vyjádřit k pro mne velmi znepokojivému vývoji na naší ZŠ Vladislava Vančury. Znepokojuje mě zejména to, že učitelé a zaměstnanci této školy se musí bránit napadání a útokům otevřeným dopisem, který byl podnětem mé reakce, i když by se dalo říci, že se mě to přímo již netýká. Děti školou povinné již nemám a starostkou, tedy zřizovatelem školy také již nejsem. Přesto mě naše ZŠ a dění zde zajímá a dotýká se mě.

Mému synovi letos bude 25 let a vzpomínám si, že když chodil na zdejší ZŠ, bylo to dost tristní. Za jeden školní rok se mu vystřídalo několik učitelek, vesměs důchodkyň, škola neměla žádnou koncepci a tehdejší ředitel (jméno si již nepamatuji) měl jediný zájem – o svou „přidruženou výrobu“ – prodej košťat a co nejvýhodnější pronájem prostor školy, přestože zde měly děti zaplacené různé kroužky, ty odpadly bez náhrady. I proto jsem svého syna po jeho souhlasu dala na druhý stupeň na ZŠ TGM v Modřanech. Bohužel musím konstatovat, že to bylo téměř z bláta do louže...

Moje dcera je o 8 let mladší a absolvovala celou povinnou školní docházku na naší škole, kterou tehdy začal řídit Mgr. Jiří Kovařík. Ve velmi krátké době se mu podařilo ze školy, z níž žáci kvapem odcházeli a učitelé byli nuceni si oficiálně stěžovat na předchozího ředitele, vytvořit vzdělávací instituci, která je naopak vyhledávaná rodiči a žáky z blízkého i vzdálenějšího okolí. Kdyby tomu tak nebylo, asi by nebylo třeba přistavovat nový pavilon školy. Podařilo se mu i stmelit v počátcích ne zcela jednotný kolektiv pedagogů a obohatit jej i o další kvalitní posily. Samozřejmě, že žádný kolektiv není homogenní, jsou zde lepší i horší jedinci, ale ačkoli nemohu říci, že znám osobně všechny pedagogy naší školy, ti, co znám, jsou velmi dobří učitelé a vzdělávání na naší ZŠ je na velmi dobré úrovni, což je především zásluha jejího ředitele.

To lze porovnat celkem snadno měřitelným ukazatelem – úspěšností našich žáků na středních i vysokých školách a v praxi. Moje dcera je dnes v druhém ročníku střední školy a ostatní spolužáci ji stále nedostihli např. ve znalostech angličtiny. A to nemohu bohužel říci, že by byla zcela „studijní typ“, vždycky byla a stále je spíše nespoutaný živel. Rozhodně nemohu souhlasit s některými názory, které jsem také slyšela, že se na středních školách hrozí žáků ze Zbraslavi. Není mi jasné, co touto diskreditací její šiřitelé sledují. Já mám zcela opačné zkušenosti.

Na závěr bych chtěla říci těm, kteří naši školu a jejího ředitele osočují, aby se zeptali pamětníků, z jakého bahna pan Kovařík naši školu dokázal vytáhnout a stále se všemožně snaží o její rozvoj! Myslím, že místo osočování si zaslouží náš obdiv a díky. Já bych jemu, celému učitelskému sboru a všem zaměstnancům naší školy chtěla touto cestou poděkovat za každodenní úsilí, s nímž se starají o naše děti a vzdělávají je, jak nejlépe mohou, protože vím, že je to úloha značně nelehká.

Mgr. Renata Hůrková

 

Dopis pana Petra Vojty

MUSÍM REAGOVAT

(Dopis k podpoře vedení ZŠ V. Vančury)

Jmenuji se Petr Vojta.

Snad si na mne po roce a půl někteří vzpomenou. V letech 2007 – 2015 jsem byl učitelem pro oba stupně Základní školy Vladislava Vančury. Z důvodů studijních jsem musel odejít. Kdyby tato politováníhodná situace nenastala, i nyní bych byl stále členem učitelského sboru.

Sboru, kterého jsem si lidsky a profesně neobyčejně vážil. Oceňoval jsem atmosféru školy, vztah s žáky, vztah s rodiči, vztah s radnicí. Za ty roky jsem se postupně začlenil do mnoha aktivit, které přesahovaly jen území školy samotné.

Bylo to dáno i koncepcí, kterou jsem soukromě se svým tehdejším ředitelem pracovně nazýval „Škola otevřených dveří“.

Tím ředitelem byl pan Mgr. Jiří Kovařík.

Je jím doposud a mne to nijak nepřekvapuje. Výše zmíněné fungovalo i proto, že jeho krátkodobé i dlouhodobé kroky ke všemu tomu neustále směřovaly. Dopis píšu za svou osobu, proto si dovolím výrazně osobní postoje.

Osoby pana ředitele jsem si velice vážil. Je tomu tak doposud. Oceňoval jsem ho zcela všestranně. A byla k tomu halda důvodů.

Mám vypočítávat jen ty profesní?

  1. Vytvoření sboru učitelů, kteří jen „nechodí do práce“, kteří žijí s dětmi a pro ně
  2. Udržení vyváženého rozpočtu školy (už to zasluhuje poklepání po rameni)
  3. Podporování samostatných aktivit zaměstnanců i žáků
  4. Přesvědčení mnoha představitelů radnice o nutnosti rozšiřovat školu, věnovat se jí
  5. Vytvoření obrazu školy, jež způsobilo, že škola je „plná dětí“, z čehož okolní školy, jak vím, až žasnou
  6. V neposlední řadě nekonečně trpělivé jednání s rodiči a dalšími, kteří všichni přesvědčivě „vědí, o čem je škola a rozumí tomu, protože přeci do školy chodili už jak malí“

Ryba smrdí od hlavy. Může i vonět?

Touto hlavou, tedy ředitelem, byl pan Mgr. Jiří Kovařík. Je jím dosud. A mne to nepřekvapuje.

Co mne ale překvapilo, byly informace o dění, které jsem se díky pár rodičům, bývalým i současným žákům a jednoho kolegy na Magistrátu hl. m. Prahy dozvěděl. Že se „na Zbra něco děje“. Opatřen informacemi, jsem veden k tomu, abych se i já ozval.

Musel jsem odejít. Mé niterné pocity jsou k místu zvanému Zbraslav dosud tak živé, že nelze jinak. I já přidám „své do mlýnku“.

Zbraslav je tak požehnána místem, kulturou, lidmi. Proč ale právě lidé ze Zbraslavi tak rádi do Zbraslavi kopou? Sám jsem zažíval dopady partikularismu, záště, pomluv. Bohužel tyto lidské nedostatky narostou, pokud jsou vedeny „přes hlavy“ a zasahují vše. Jsem historik a tento jev je doložitelný nepřeberně.

Proto jsem ve svém dopise vyzval a požádal radnici, se kterou jsem dlouhá léta jako učitel zbraslavské školy spolupracoval, aby se hlasitě a vesele postavila za svou školu. Za školu, která si už vydobyla své jméno, které znají dokonce na indonéském souostroví (to jen tak na okraj).

Nežádám o protipostoj vůči rodičům. Ti jsou plnohodnotnými kolegy školy. A je dobře, že se aktivně o dění ve škole zajímají.

Něco jiného ale je, jestliže minoritní skupina (pojem jsem si vypůjčil z Otevřeného dopisu, s jehož zněním se ale plně ztotožňuji) má pocit, že může diktovat, bezbřeze zahlcovat a jako šlehačku své aktivity používat neustálou kritiku.

Já jsem potřeboval dobře 7 let, abych se mohl nazývat učitelem a člověkem znajícím těleso školy a jejího „kuchyňského fungování“. A jsem mnohdy šokován, kolik lidí „rozumí škole“, aniž by kdy byli zaměstnanci tohoto specifického světa.

Ono ale toto platí o každém povolání.

Buďme ochráněni a střezme se těch, kteří šmahem „všemu rozumí“ a kam vkročí, jsou odborníky „na slovo vzatými“. Jakou má ale pak toto slovo hodnotu?

Rád svými omezenými schopnostmi (i jako už cizí na Zbraslavi) pomohu lidsky přispět ke komunikaci, umožnit odstraňovat komunikační šumy a zábrany.

Zatím jsem tak učinil svým dopisem a nyní tímto článkem.

Všichni můžeme nalézat chybičky druhých a je pak i kritizovat. Ctnostnější je, nechat druhé straně prostor. Nejctnostnější je, nevyhledávat hned chyby, spíše se zamyslet a empaticky s úsměvem podat ruku k jednání.

 

Přeji nám Všem, nechť se této síly dostává, co nejvíce to půjde.

Petr Vojta

 

 


Vytvořeno: 9. 5. 2017
Poslední aktualizace: 20. 11. 2017 23:05
Autor: Blanka Velemínská

Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Kalendář

Facebook

 

WEBKAMERA - skatepark

stavba skateparku

LOKÁLNÍ METEOSTANICE

banner

Zjednodušená verze stránek nejen pro seniory

modul pro seniory

Aktuální stavy toků

25.6.2019 02:50

Aktuální výška:

47 cm

25.6.2019 03:10

Aktuální výška:

386 cm

25.6.2019 02:50

Aktuální výška:

97 cm

26.11.2016 07:00

Aktuální výška:

31 cm

25.6.2019 02:00

Aktuální výška:

81 cm

Aktuální stavy hladiny v okolí
LG Praha - Malá Chuchlenormální
LG odtok VD Vrané (PB pod VE)normální
LG Beroun Bnormální
LG VD Černošicenormální
LG Praha - Radotín - lávkanormální

Návštěvnost

Návštěvnost:

ONLINE: 2
DNES: 106
TÝDEN: 972
CELKEM: 1150974