Navigace

Odeslat stránku e-mailem

Obsah

CO SE DO ŘÍJNOVÉHO ČÍSLA NEVEŠLO

Typ: ostatní
CO SE DO ŘÍJNOVÉHO ČÍSLA NEVEŠLO 1Plné znění textu k 70. výročí zbraslavské kanoistiky.
Stavba loděnice na Zbraslavi

Dne 15.6.2019 se konala v areálu Zbraslavské loděnice oslava 70 let založení kanoistického oddílu na Zbraslavi. Při této příležitosti byla odhalena pamětní deska nejvýznamnější osobnosti historie kanoistiky na Zbraslavi Edy Fulína. Pamětní deska byla umístěna u vchodu do loděnice, kterou začali vodáci budovat před 59 lety v akci „Z“, tedy svépomocí. O tom jak to všechno probíhalo, jsou další řádky.

Ve staré loděnici, v části bývalé hospody „U Míčánů“, později se objekt nazýval „U Zdechynců“, v jedné půlce vodáci, v druhé místní pobočka rybářů začínali vodáci se svým sportem v roce 1949. Dnes celý objekt patří místnímu rybářskému svazu. Podmínky tam byly opravdu sparťanské. Stísněné, nevyhovující prostory, které sloužily jako šatna, nevyhovující hygienické podmínky – k mytí po tréninku sloužil hydrant na nábřeží před objektem, chybělo místo na uložení lodí. Přesto pod vedením trenéra Edy Fulína, se stali dorostenci oddílu Slavoje Zbraslav v roce 1958 nejúspěšnějším kanoistickým družstvem v republice. Tento úspěch zopakovali i následující rok.

V roce 1960 rozhodlo vedení oddílu o výstavbě nové loděnice. K tomuto kroku přispěla výstavba komunikace, dnešní silnice K přehradám. Dodavatel stavby „Stavby silnic a železnic“ potřeboval někde v blízkosti nově budované silnice prostor na „stavební dvůr“ -  skladiště materiálu, parkoviště stavebních strojů a též objekt na kanceláře a šatny dělníků. Zástupcům vodáckého oddílu Slavoje Zbraslav se tehdy podařilo přesvědčit předsedu národního výboru na Zbraslavi B. Vožniaka,  aby Národní výbor poskytl stavbařům  pozemek, který vyhovoval jak budovatelům silnice tak později po dokončení stavby i vodákům.

Na tento první krok pak navazovala další jednání s dodavatelem. Výsledkem bylo, že po dokončení stavby se staveništní zařízení nebouralo, ale posloužilo k dalšímu využití. Ze šaten pro dělníky a kanceláří stavbyvedoucích se měla stát loděnice.

Probíhající jednání nebyla jednoduchá. Dodavatel stavby, „Stavby silnic a železnic“, měl stavbu realizovat v etapách, nejprve jako zařízení staveniště, jenže neměl dostatek pracovníků a přednost v pracovním harmonogramu dostala stavba komunikace před stavbou objektu kanceláří a šaten pro dělníky, tedy vlastně budoucí loděnice.  Proto bylo po jednání výboru oddílu s vedením SSŽ rozhodnuto o výstavbě loděnice svépomocí. Projektantem stavby byl člen oddílu Ing. arch Vratislav Růžička. Organizace stavby zajišťovali členové výboru oddílu Standa Krčil a Rudla Seifert. Vedení stavby byli pověřeni Eda Fulín a Láďa Ludvík. S přípravami stavby nové loděnice se začalo v létě r. 1960, nejprve tehdy terénními úpravami, kolem nezakrytého potoka, vyměřováním a zakládáním stavby. Vlastní stavba byla zahájena na začátku r. 1961. Stavba rostla rychle, hrubá stavba byla dokončena za 1 rok tj. v roce 1962. Dokončovací práce PSV, které vyžadovaly odborné profese už nešly  tak rychle, ale přesto se již v roce 1962 přestěhoval lodní park ze staré loděnice do nového objektu, který se začal už částečně využívat. Kolaudace loděnice proběhla v roce 1964. Celkem na stavbě pracovalo126 členů kanoistického oddílu, jak starších členů, tak funkcionářů a také v té době aktivních závodníků.

Na hrubé stavbě bylo odpracováno celkem 11 435 hod.

Hlavním motorem stavby byl Eda Fulín, tehdejší úspěšný trenér. Byl to člověk, který celý svůj život věnoval kanoistickému oddílu na Zbraslavi. Jeho trenérská činnost a zaujetí pro výstavbu nové loděnice zůstala z dnešního pohledu společensky nedoceněna. Správcem zkolaudované loděnice se stal Eda Fulín jeden z nadšené party, která připravila pro další generace nádherný stánek, který slouží vodákům 55 resp. 57 let.

Pro ilustraci z brigádnické knihy, členové s největším počtem odpracovaných hodin

Fulín Eduard                       1157 hod.

Krčil Stanislav                      778 hod.

Ludvík Ladislav                    609 hod.

Seifert Rudolf                        384 hod.

Rubeš Otakar                         381 hod.

Vejvoda Václav                      310 hod.

Tomek Miroslav                     298 hod.

Do stavby nového sportovního stánku se zapojili všichni členové oddílu. Od dorostenců až po seniory.  

Z těch dříve narozených Luděk Šuma, Ota Škarohlíd, Václav Kobylka, Jaroslav Tuček, Jindřich Michálek, Mirek Legát, Vráťa Růžička.

Pomohli i tehdejší reprezentanti ČSSR a členové Dukly Praha odchovanci kanoistického oddílu ze Zbraslavi pokud jim to tréninkové možnosti dovolily - Richard Pleier, Václav Suchánek, Míla  Houzim,  Slávek Kabeláč, Luděk Marek, Ota Rubeš  a další.

Richard Pleier, odchovanec Edy Fulína byl jeden z nejúspěšnějších zbraslavských vodáků, 36 násobný přeborník ČSSR v kategoriích K1,K2,K4 na tratích 500m,1000m a 10 km, úspěšný reprezentant ČSSR na mezinárodních regatách, mistrovství Evropy i světa. Jeho úspěchy přitáhly do loděnice další mladé adepty tohoto sportu, někteří z nich později rovněž reprezentovali ČSSR.

Dalším neméně důležitým členem oddílu byl Standa Krčil, nesmírně obětavý funkcionář zapálený pro výstavbu nové loděnice a její činnost, na stavbě se podílel z hlediska organizace, zajišťování financí, taky přímo brigádnicky, funkcionář, který vedl dlouho jako předseda kanoistický oddíl. Roku  1968 dochází k vyčlenění vodáckého oddílu z TJ Slavoj Zbraslav a oddíl zakládá novou TJ Sport Zbraslav. Základ TJ tvořili čtyři oddíly: kanoistický, vodní turistika, lyžařský a nohejbalu, který však záhy zanikl a v roce 1969 přibyl nový oddíl vodních sportů – námořní jachting.

Prvním předsedou nové tělovýchovné jednoty byl zvolen Rudla Seifert, místopředseda Stanislav Krčil, členové Eda Fulín, Vráťa Růžička. V roce 1970 se předsedou TJ stává Standa Krčil a ve funkci setrval až do roku 1983.

Oslava 70 let založení kanoistického oddílu na Zbraslavi spojená s odhalením pamětní desky nejvýznamnější osobnosti historie kanoistiky na Zbraslavi Edy Fulína byla poděkováním všem, kdo se zasloužili o výstavbu krásného sportovního stánku. Byla to důstojná oslavou sportu, kterému se na Zbraslavi dlouhodobě daří.

Jan Král

Jeden ze 126 členů oddílů, kteří pracovali na stavbě loděnice


Vytvořeno: 4. 10. 2019
Poslední aktualizace: 4. 10. 2019 08:21
Autor: Blanka Velemínská

Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

mobilnirozhlas3

Facebook

 

Zjednodušená verze stránek nejen pro seniory

modul pro seniory

Aktuální stavy toků

26.5.2020 23:10

Aktuální výška:

43 cm

26.5.2020 23:10

Aktuální výška:

382 cm

26.5.2020 23:10

Aktuální výška:

75 cm

26.11.2016 07:00

Aktuální výška:

31 cm

26.5.2020 22:00

Aktuální výška:

90 cm

Aktuální stavy hladiny v okolí
LG Praha - Malá Chuchlenormální
LG odtok VD Vrané (PB pod VE)normální
LG Beroun Bnormální
LG VD Černošicenormální
LG Praha - Radotín - lávkanormální